Do czego potrzebny jest monitoring cen w e-commerce i czy warto go stosować?

Do czego potrzebny jest monitoring cen w e-commerce i czy warto go stosować?

Total
0
Shares

Nieważne, czy jesteś mniejszym przedsiębiorcą, czy prowadzisz firmę o globalnym zasięgu. W każdym z tych przypadków kluczowym czynnikiem decydującym o twoim sukcesie jest umiejętność radzenia sobie z konkurencją. Rywalizacja toczy się na wielu polach, takich budowa wizerunku marki czy dotarcie do klientów, jednak w przypadku branży e-commerce kluczowym polem rywalizacji są ceny sprzedawanych produktów. Wpływają one bowiem w znacznym stopniu na to z którego sklepu klient zdecyduje się zamówić produkt. Czasem drobna zmiana ceny może spowodować dotarcie do nowych klientów i zwiększenie sprzedaży, na przykład dzięki polepszeniu widoczności swoich towarów w porównywarkach cenowych. 

Ręczne sprawdzanie cen w sklepach swojej konkurencji i codzienne zmiany cen produktów, to jednak mało optymalne rozwiązanie, które zajmowałoby długie godziny każdego dnia. O wiele lepszym jest skorzystanie z usług firm, które w się w tym specjalizują. Monitoring cen to dzisiaj absolutna konieczność, zarówno dla producentów jak i dla sprzedawców, o czym piszą od dawna portale branżowe.

Dlaczego monitoring cen jest tak ważny?

Wyobraź sobie, że chcesz kupić przez internet suszarkę, wybrałeś konkretny model i znajdujesz tylko dwa sklepy internetowe, które go sprzedają. Cena w jednym to 188 zł, a w drugim to 190 zł. Produkty są takie same w obu sklepach, więc będąc w takiej sytuacji zapewne zamówiłbyś suszarkę z pierwszego sklepu, który oferuje ją taniej. Osób, które chcą zamówić tę suszarkę, może być w skali miesiąca kilkaset i najpewniej zdecydowana większość z nich zamówi ją z pierwszego sklepu, mimo że różnica cenowa to tylko dwa złote. Gdyby drugi sklep korzystał z monitoringu cen, wiedziałby że zmniejszając minimalnie cenę, może niskim kosztem znacznie zwiększyć swoją sprzedaż.

Możemy wyobrazić sobie też inną sytuację, w której w jednym sklepie suszarka kosztuje 160 zł (i jest to najtańsza oferta na rynku), a w drugim 190 zł. W takim wypadku, dzięki monitoringowi cenowemu, właściciel pierwszego sklepu mógłby łatwo zauważyć, że może podnieść cenę na produkt, np. do 185 zł, nadal pozostając na pierwszym miejscu. W ten sposób zwiększy swoją marżę, a tym samym zyski bez ponoszenia żadnych kosztów. Dzięki takiemu dostosowaniu cen do konkurencji na każdej sprzedanej suszarce zarobi dodatkowe 25 zł. Mnożąc to przez kilkaset sztuk miesięcznie, wychodzi kwota co najmniej kilku tysięcy złotych.

Przykład z suszarką to tylko pojedyncza sytuacja, a w każdym sklepie internetowym są setki lub tysiące produktów, dla których zmiana ceny mogłaby poprawić ich sprzedaż oraz zwiększyć zysk. 

Dzięki monitorowaniu  cen można także w łatwy sposób poprawić widoczność w porównywarkach takich jak Ceneo lub portalach aukcyjnych jak Allegro czy Amazon. Wniosek jest prosty, aby zadbać o jak największą efektywność i zwiększyć sprzedaż swoich produktów, trzeba włączyć monitoring cen w swoją strategię sprzedaży. 

Jak prowadzić skuteczny monitoring cen?

Jeśli chcesz w swoim e-commerce wykorzystać monitorowanie cen konkurencji, przede wszystkim musisz podejść do tematu systematycznie. Wynika to z faktu, że ceny na rynku potrafią zmienić się wielokrotnie każdego dnia. Dlatego, aby nie dać się wyprzedzić konkurencji, monitoring cen i poczynań innych firm powinien być działaniem regularnym. Sam ten proces wykonywany na własną rękę, jak już wspominaliśmy, może okazać się jednak bardzo czasochłonny i kosztowny, przez co nie każdy może sobie na niego pozwolić. Co w takim przypadku?

Z pomocą przychodzą specjalne programy ułatwiające przeprowadzenie takiej analizy. Największą popularność i najdłuższym stażem na polskim rynku cieszy się Szpiegomat.pl, który oferuje zarówno kompleksowy monitoring cen jak i automatykę cenową, pozwalającą na automatyczne zmienianie cen w twoim sklepie, w zależności od zmian u konkurencji i przyjętej strategii. 

Zalety wynikające z monitoringu cen

Jeśli nadal zastanawiasz się nad tym rozwiązaniem, pomyśl o efektach podjęcia takich działań. Monitoring cen niesie za sobą naprawdę sporo korzyści. Należą do nich przede wszystkim:

  • wyższe miejsce w rankingach porównywarek cen,
  • zwiększenie zysków sklepu,
  • większa liczba klientów,
  • oszczędność czasu,
  • możliwość natychmiastowej reakcji na działania konkurencji,

Wypróbuj śledzenie cen w Szpiegomat.pl i wykorzystaj pełen potencjał twojego sklepu internetowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Ci się spodobać