Nie wiesz za ile sprzedać firmę? Zacznij od jej wyceny!

Nie wiesz za ile sprzedać firmę? Zacznij od jej wyceny!

Total
0
Shares

Sprzedaż firmy wiąże się z ogromnym wyzwaniem przed jakim stają przedsiębiorcy. Jest to proces długotrwały, składający się z kilku obszernych etapów, a każdy z nich powinien zostać wykonany z należytą starannością i dbałością o detale. Co więcej, nie można zapominać o odpowiedniej kolejności, bowiem przed wysłaniem oferty handlowej w postaci teasera i memorandum, należy zapoznać się z rynkiem, konkurencją oraz zidentyfikować potencjalnych inwestorów.

W procesie sprzedaży firmy warto poznać obiektywną wartość swojego przedsiębiorstwa. Może bowiem ona odbiegać znacząca od wyceny, jaką sobie wyobrażamy. Brak oczekiwań cenowych ze strony właścicieli lub cena nieadekwatna do obecnych realiów rynku mogą szybko zniechęcić inwestorów. Wobec tego rodzą się następujące pytania, dlaczego właściciele spółek zapominają o wycenie? Dlaczego wycena przedsiębiorstwa nie jest przeprowadzana na początkowym etapie sprzedaży działalności? Niniejszy artykuł powstał, aby przedsiębiorcy mogli lepiej zrozumieć podstawowe zagadnienia związane z wyceną firmy, ale przede wszystkim – stosowali je przed wyjściem z ofertą sprzedaży firmy na rynek.

Dlaczego warto wycenić firmę przed rozpoczęciem procesu sprzedaży?

Przede wszystkim, wycena przedsiębiorstwa na wstępie to dostęp niezbędnych informacji o wartości firmy, które mogą pomóc w negocjacjach. Dzięki takiemu działaniu, przedsiębiorca może uzyskać realną i satysfakcjonującą cenę. Będzie mógł również poznać swoje oczekiwania finansowe i w przedstawionych ofertach skupić się na innych aspektach. Poznanie realnej wartości firmy na tym etapie pozwoli również uniknąć rozczarowań związanych z ofertami otrzymanymi z rynku.

Jak wycenić firmę? – Poznaj najpopularniejsze metody

Przed przystąpieniem do wyceny firmy, niezmiernie istotne jest poznanie specyfiki działalności danego przedsiębiorstwa oraz celu, dla którego jest ono wykonywane. Dodatkowo, warto dokonać analizy rynku, bliżej poznać swoich konkurentów (przykładowo ich poziom wskaźnika EBITDA i zapoznać się z raportami finansowymi za poprzedni rok) oraz całą branżę wraz z wykresami przedstawiającymi przyszłe wzrosty/spadki generowanych zysków. Pozwoli to na zdobycie cennych informacji o dochodowości danego segmentu rynku, ale przede wszystkim na poznanie pozycji w jakiej znajduje się organizacja na tle konkurencji.

Ale zanim jednak przejdziemy do konkretów, warto pamiętać, że sposobów na poznanie dokładnej wartości spółek jest kilka, a wybór odpowiedniej z nich zależy od wielu czynników takich jak: rodzaj działalności, czy można w łatwy sposób porównać twój podmiot z innymi, czy w twojej organizacji posiadasz know-how i aktywa niematerialne, które nie wliczają się do zestawienia aktywów i pasywów oraz jaki posiadasz nakład finansowy i ludzki przeznaczony na całe te przedsięwzięcie. Wśród metod można wyróżnić wyceny metodą majątkową, dochodową oraz porównawczą.

Na pewno nie są to wszystkie metody, ponieważ znajdzie się mała grupa ekspertów, która wykorzystuje inne modele. Aczkolwiek, przytoczone sposoby są najczęściej wykorzystywane przez specjalistów zajmujących się wycenami na co dzień. Na wybór odpowiedniej metodyki składa się mnogość czynników, a zdecydowanie się na konkretną zależy od specyfiki działalności i warunków tam panujących wewnątrz organizacji, jak i zewnątrz.

O czym należy pamiętać przy wycenie firmy?

Na początku należy zadać sobie jedno kluczowe pytanie. Jaki jest jej cel? Czy na potrzeby sprzedażowe? A może potrzeby są inne? Poznanie intencji jest istotne ponieważ wpływa na dobór metody wyceny. W niektórych przypadkach dla pełnego obrazu i zaspokojenia potrzeb właścicieli wskazane będzie wykonanie wyceny dwiema metodami. W innych przypadkach wystarczy jedno konkretne podejście.

Obiektywizm. To drugi istotny aspekt, o którym część przedsiębiorców zapomina. Sprzedającemu zależy na sprzedaży swojej działalności po jak największej kwocie, ale zdarza się, że wyceny są zbyt wysokie i odrealnione od racjonalnych kalkulacji i założeń. Jeśli zdecydujmy wykorzystać raporty branże, dane makroekonomiczne i wskaźniki pokazujące trendy rynkowe, powinniśmy korzystać tylko i wyłącznie z rzetelnych baz danych i organów statystycznych. Co więcej, raporty finansowe obcych podmiotów powinny być zaciągnięte z państwowych źródeł, na przykład z Krajowego Rejestru Sądowego.

Indywidualne podejście. Warto pamiętać, że każde przedsiębiorstwo jest inne i na swój sposób unikatowe, dlatego wręcz niemożliwe jest zastosowanie takich samych wytycznych podczas wyceny dla dwóch firm, nawet jeśli są one bardzo podobne. Z tego względu, poznanie dokładnej wartości spółki wymaga indywidualnego podejścia i zastosowania odpowiednich kroków

Wycenić firmę samodzielnie czy zlecić zewnętrznej instytucji? Jak tak to komu?

Sprzedaż przedsiębiorstwa ma związek z emocjonalnym nacechowaniem. Dla niektórych przedsiębiorców jest to ciężkie wyzwanie, ponieważ prowadzili daną działalność przez większość swojego życia, a niektórzy z nich prowadzili wielopokoleniową firmę. Dodatkowo, naturalną cechą jest, że ludzie dość często przewartościowują swoją własność. Dlatego, zaleca się określenie wartości swojego biznesu profesjonalistom, którzy mają spore doświadczenie oraz podejdą do całego przedsięwzięcia obiektywnie i w sposób profesjonalny. Spojrzą na dany podmiot pod innym kątem, a dzięki zdobytej umiejętności odpowiedniej kalkulacji rachunkowo-bilansowej wycenią je jak najwłaściwiej. Warto szukać wsparcia głównie wśród doradców transakcyjnych lub corporate finance, którzy są doskonale zaznajomieni z tym zagadnieniem. Dzięki temu, masz pewność, że twój interes zostanie skalkulowany zgodnie z zasadami rynkowymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Ci się spodobać