Jak wybrać agencję marketingową? 9 ważnych wskazówek

Jak wybrać agencję marketingową? 9 ważnych wskazówek

Total
0
Shares

Zastanawiasz się, jak wybrać agencję marketingową, która okaże się strzałem w dziesiątkę dla Twojej firmy? Omówimy 9 obszarów, które warto wziąć pod uwagę. Z przedstawioną poniżej listą łatwiej będzie Ci odnaleźć się w gąszczu usług oferowanych przez różne firmy. Dobra agencja marketingowa to ta, która maksymalnie odpowiada na potrzeby Twojej marki. Pokażemy Ci, jak to sprawdzić.

Jak wybrać agencję marketingową?

Agencja marketingowa jest w stanie bardzo dużo wnieść do Twojego biznesu, pod warunkiem, że podejmiesz współpracę z odpowiednią firmą. Przeanalizowaliśmy potrzeby marketingowe marek na różnych etapach ich rozwoju. Na tej podstawie zidentyfikowaliśmy najważniejsze obszary, które decydują o skuteczności współpracy na linii agencja – marka.

Agencja marketingowa najlepsza dla Twojej firmy to taka, która:

  • specjalizuje się dokładnie w takich usługach, jakich potrzeba Twojej marce;
  • ma na swoim koncie imponujące portfolio i listę klientów;
  • posiada w zespole specjalistów, których brakuje w Twojej firmie;
  • prezentuje dowód społeczny na potwierdzenie swojej wiarygodności;
  • świetnie promuje własną markę;
  • gwarantuje przejrzystą współpracę;
  • rozlicza się w oparciu o konkretne mierniki sukcesu;
  • ma wypracowane własne, sprawdzone metody pracy;
  • już w pierwszym kontakcie robi na Tobie dobre wrażenie.

Agencja Marketingowa Wzór stworzyła ofertę, która obejmuje wszystkie te wytyczne. To realne wymagania, które przekładają się na konkretne zyski firm współpracujących z nami.

Odpowiednia agencja marketingowa – co wziąć pod uwagę podczas wyboru?

Przejdziemy teraz do omówienia konkretnych kroków na drodze do właściwej agencji. Pierwsze 4 punkty pozwolą Ci już na wstępie odrzucić wszystkie kompletnie nietrafione opcje. Kolejne dwa będą wymagały od Ciebie nieco więcej zaangażowania, ale po wstępnej selekcji nie będziesz niepotrzebnie tracił czasu na tym etapie. Ostatnie 3 są już zazwyczaj wynikiem nawiązania kontaktu z kilkoma najlepszymi propozycjami. Pomogą Ci one podjąć ostateczną decyzję.

1. Zastanów się, czego dokładnie potrzebuje Twoja marka

Dwaj mężczyźni analizują, jak wybrać agencję marketingową

Na samym początku przeanalizuj, jakie zasoby już masz na pokładzie swojej firmy. Co jesteś w stanie zrobić sam? Co wchodzi w skład kompetencji Twoich pracowników? Jakim zakresem wiedzy i umiejętności dysponujecie? Jakich dokładnie specjalistów Ci brakuje? Mogą to być np. eksperci w zakresie content marketingu, digital marketingu, SEO/SEM, webmasterzy, graficy czy specjaliści w dziedzinie internetowych kampanii reklamowych.

Na tej podstawie będziesz w stanie określić, jaki zakres usług agencji jest Ci potrzebny. Dobrze, żeby Twoim marketingiem zajmowała się jedna firma. Zaoszczędzisz czas i zapewnisz swojej marce większą spójność. Więc podczas poszukiwań tej najlepszej sprawdź, czy ma wszystko, czego Ci potrzeba.

2. Przejrzyj portfolio agencji

To ich wizytówka, którą chętnie się chwalą. Jeżeli portfolio jest ubogie lub firma nie posiada go w ogóle, to sygnał ostrzegawczy. Są też obszary, takie jak SEO czy SEM, gdzie o portfolio jest trudniej, ale wtedy masz do wyboru jeszcze jeden czynnik – listę dotychczasowych klientów. Ona również może powiedzieć Ci sporo o kompetencjach marketingowych danej agencji.

Zwróć uwagę przede wszystkim na to, czy firma współpracowała już z jakimiś markami z Twojej branży. Czy ma jakieś doświadczenia konkretnie w tym obszarze, którym Ty się zajmujesz. Jeżeli tak, to jest jej atut. Zna już trochę rynek i jest w stanie szybciej przejść do działania.

3. Poznaj zespół specjalistów

Siłą firmy jest jej zespół. Z punktu pierwszego wiesz już, jakich specjalistów z zewnątrz potrzebujesz. Sprawdź, czy firma udostępnia informacje o swoich pracownikach. Jeśli nie, zostaje jeszcze LinkedIn, choć nie wszyscy pracownicy muszą mieć na nim konto.

Warto, żebyś zorientował się na późniejszym etapie selekcji poszczególnych agencji, czy możesz zarezerwować określoną liczbę roboczogodzin danego specjalisty oraz kto na stałe będzie pracował nad Twoimi zleceniami. To ważne, jeżeli zależy Ci na konkretnym ekspercie.

4. Sprawdź, czy agencja marketingowa jest wiarygodna

Dowód społeczny to kolejny ważny czynnik, który warto wziąć pod uwagę. Zazwyczaj ma formę opinii, rekomendacji od osób, które już współpracowały z agencją. Często można je znaleźć bezpośrednio na jej stronie internetowej i to bardzo dobry znak, który potwierdza, że firma zna się na swojej pracy. Jeśli natomiast ich tam nie ma, zawsze można poszukać opinii w wyszukiwarce Google lub odwiedzić Wizytówkę Google danej marki.

5. Jak dobrze agencja promuje swoją własną markę?

Zastanów się, czy łatwo było Ci znaleźć tę agencję. Jakie wrażenia Ci towarzyszyły podczas przeglądania jej witryny? Czy łatwo Ci odnaleźć się w jej ofercie i nawiązać z nią kontakt? Czy masz ochotę do niej napisać lub odwiedzić jej profil w mediach społecznościowych? Czy agencja sama korzysta w pełni z możliwości marketingowych? Może prowadzi blog lub udostępnia użytkownikom jakieś materiały, które potwierdzają jej możliwości i umiejętności?

To wszystko ma ogromne znaczenie. To, jak dobrze agencja marketingowa sprzedaje własne usługi to dla Ciebie wskazówka, w jaki sposób może zrobić to samo dla Ciebie.

6. Czy gwarantuje przejrzyste warunki współpracy?

Zwróć uwagę przede wszystkim na sposób rozliczania się z agencją. Czy podaje dokładnie, jakie usługi są wliczone w cenę danej oferty, a za jakie będzie trzeba dodatkowo zapłacić? Co w sytuacji, kiedy zechcesz zrezygnować ze współpracy? Jak wygląda kwestia praw autorskich i majątkowych do tekstów i projektów? To podstawowe informacje, które na tym etapie trzeba poznać.

7. Jakie mierniki sukcesu wykorzystuje dana agencja marketingowa?

Mężczyzna przegląda statystyki obrazujące skuteczność agencji marketingowej

Dowiedz się, w jaki sposób agencja będzie rozliczała się z efektów swoich działań i jak często możesz liczyć na raport skuteczności. Przy stałej współpracy normą jest comiesięczne raportowanie postępów. Każda dobra firma marketingowa ma opracowane konkretne wskaźniki, za pomocą których mierzy swoją skuteczność. My korzystamy m.in. z danych uzyskanych z takich narzędzi jak Google Analytics, Google Search Console i wiele innych, w zależności od konkretnego zakresu naszych prac.

Ważne, aby raport był dla Ciebie zrozumiały. Same liczby obrazujące np. CTR czy ROI niewiele Ci powiedzą. Będą miały dla Ciebie też zupełnie inną wartość sprzedażową. Omówienie lub podsumowanie raportu przez agencję jest więc konieczne.

8. Poznaj metody pracy agencji

Dowiedz się, jakie metody wykorzystuje agencja i czy ma swój sprawdzony model współpracy. Czy specjalizuje się w marketingu internetowym czy raczej tradycyjnym? Czy przed rozpoczęciem działań dostarczy Ci konkretny plan i harmonogram poszczególnych etapów? Na ile metody pracy agencji pokrywają się z Twoimi oczekiwaniami?

9. Wrażenia po pierwszym kontakcie z firmą są bardzo ważne

Współpraca z agencją marketingową to zazwyczaj decyzja długofalowa. Ważne jest to, jak się czujesz w kontakcie z firmą i czy specjaliści dbają o to, żebyś dokładnie rozumiał poszczególne działania marketingowe. Czy styl i sposób komunikacji jest dla Ciebie wygodny, komfortowy? Na ile otwarta na Twoje potrzeby jest dana firma?

Pamiętaj, że tym ludziom będziesz musiał powierzyć ważne informacje o swojej działalności. Zaufanie do agencji i jej kompetencji to podstawa sukcesu.

Podsumowanie

Wiesz już, jak wybrać agencję marketingową. Wbrew pozorom to zadanie wcale nie jest takie trudne i czasochłonne, prawda? Wystarczy mieć proste i jasne wytyczne, by podjąć właściwą decyzję. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Ci się spodobać